Steeds meer scholen vervangen schooltoneel (en dus ook de kerst- of schoolmusical) door talentenjachten. En dat is hun goed recht. Ze kosten namelijk minder. Minder tijd (want de talenten leveren zichzelf en hun materiaal aan), minder geld (want er hoeven geen decors, docentenuren betaald) en minder moeite.
Dat er in deze magere tijden op de centen gelet moet worden daar heb ik alle begrip voor, maar moet er in deze tijden niet juist duurzaam worden geïnvesteerd. Goedkoop is geen duurkoop. Zeker niet op school. Maar nog veel belangrijker vind ik het Afrikaanse gezegde ‘Give a man a fish, he’ll eat for a day, teach him how to fish and he’ll eat forever.’
Een talentenjacht is leuk, leerlingen die van zichzelf denken te weten dat ze iets kunnen gaan laten zien wat ze denken te kunnen. En dat is spannend. En leuk om naar te kijken (ook en misschien juist wel als iemand niet zo goed is…) Maar dat is wat het is. Ik heb niks tegen eenvoud. Wel iets tegen makkelijk.
Hoe zit het met de verlegen toekomstige acteurs? De bescheiden muzikanten met een muzikaal gehoor van goud, maar loden moed? De dyslectische literaten van morgen? De muurbloemen met strotten van goud? [In Amerika hebben ze daar een hele serie aan gewijd -Glee]
Een middelbare school is juist de plek waar geïnvesteerd kan en moet worden in het òntwikkelen van talent. Niet alleen het ontdekken van de wiskunde-wonders, talen-knobbels, maar ook het artistieke talent.. En na de ontdekking komt het stimuleren, het uitdagen, het voeden, het begeleiden…
En ja dat kost tijd, en moeite, maar dat resultaat vervliegt niet. Dat zit diep, dat beklijft. Als een school door middel van schooltoneel zijn artistiek talent bij de hand neemt en laat floreren is die school voor altijd verbonden met de toekomst van die leerling. Is die school niet die 4-5-6 jaar die iemand heeft moeten doorstaan om eindelijk met zijn leven te beginnen, dan is die school het venster op de wereld. De deur die is opengezet zodat iemand zichzelf kon ontdekken en waar kon maken. En daar zou ik – als ik een middelbare school was – voor tekenen.